Sunday, July 11, 2010

atok.

Waktu kamu kecil2 dulu,
dgn siapa kamu paling rapat, paling sayang sekali?
kalau kamu tanya saya.
arwah atok saya, ayah mama. suami nenek.

Masa saya umur 10 tahun, saya dan abg pilih utk tinggal dgn nenek and atok di Kelantan.
Nak tahu kenapa saya xnak ikot mama and abah tinggal kat KL?
Sbb saya takot nanti org KL cakap english dgn saya.
oh, nonsense aida!ya, saya sgt xsuka class english. i hate english so much.
but see what happend to me now?
i end up speaking english everyday. mat saleh everywhere.
if u realize by reading my blog content, my english wasn't great and sgt tak hebat.

dan saya rasa, kalau kamu nak jadi mcm saya,
kamu perlu membenci bahasa inggeris?
hahahaha.

Back to my story, after UPSR, I continued my life for 5 years at one of the boarding school in Kelantan. So masih dkt dgn atok and nenek.
Almost everyweek atok dtg melawat. Atok rajin dtg melawat. Bukan setakat tu, bila nk blk KL jumpa mama atok yg hantarkan, atok xbagi aida pergi sorg.
Atok tak bnyk cakap. Tapi atok selalu ajar saya Matematik, sbb tu selalu skor Matematik.
Patotnya jadi akauntan kan bukan ahli kaji kuman.

Seingt saya, atok xpernah marah saya. Abg yg selalu kena marah, sbb nakal.
Atok, aida cucu yg baikkan? Aida pon xpernah lawan cakap atok, xpernah naik suara dgn atok.

Atok pergi waktu saya mula menyinar, ya waktu saya bangkit untuk berjaya.
kamu mungkin xtahu, waktu kejatuhan saya adalah SPM.
Oh sgt memalukan utk diceritakan di sini. Kawan2 berjaya semua dpt tawaran belajar hebat2, saya cuma ke kolej matrikulasi. Alhamdulillah, di sini saya tetap berjaya.

Dalam minggu tu, saya ingat saya selalu menangis. Tak ada sbb utk menangis, tp rasa sgt sayu.
Masa tgh nangis, mama call and kata packing brg, mama nak ambik blk Kelantan.
I was surprised and x sangka kesedihan saya dlm minggu tu berakhir dgn berita tentang atok.
Atok pergi sehari selepas nenek sembuh. Sebelum tu, nenek yg sakit xdapat jalan, atok yg angkat untuk ke mana2, mandi makan nenek semua atok buat sorang2. Itu yg buatkan aida sedih, bila nenek dpt bgn jalan, dan atok pergi selamanya. Besar pengorbanan atok.

Atok, semoga Allah berikan ganjaran yg besar utk atok, atok terlalu baik untuk kami.
Kalau atok masih ada, aida cuma nak bagitau
dimana pun aida, siapa pun aida nanti ini sebahagian dari doa dan kasih sayang atok curahkan. bila aida rasa senang, aida selalu terdetik dlm hati, kalau atok ada, atok mesti gembira. Aida selalu mimpikan atok, Tenang aida lihat atok dlm mimpi. Dlm semua mimpi tu, atok tersenyum tapi x berkata2.

Aida rindu atok, semoga arwah atok ditempatkan dikalangan hamba Allah yg beriman.Aamin.

Salam sayang cucumu,
Aida


2 comments:

doyah said...

huuuu..sedih.haritu mimpi atok jugak.n terus nngis.ingt lagi atok bawakkan kita masa umur kita 4thn g tindik subang telinga naik basikal.atok pon selalu aja math.alfatihah untuk atok..huk3

CIKAIDA said...

alfatihah utk atok.nanti blk bln 12 nak blk klantan nak ziarah kubur atok.